How to use the Greek Subjunctive | Greek Grammar Lesson

Θέλω να πάω στην Ελλάδα ή θέλω να πηγαίνω στην Ελλάδα;

Είμαι σίγουρη ότι μέχρι το τέλος αυτού του βίντεο θα ξέρεις την απάντηση.

Πάμε!

 Γεια σας αγαπημένοι μου Καλώς ήρθατε και πάλι στο κανάλι μου, είμαι η Αλεξάνδρα και είμαι η δασκάλα του  Do you speak greek

 Σε αυτό το μάθημα μιλάμε για την υποτακτική, την απλή ή την συνεχή

Μείνε μέχρι το τέλος αυτού του βίντεο γιατί εκεί θα βρεις ένα Κουίζ για να τσεκάρεις όλα όσα πρόκειται να μάθεις σε αυτό το μάθημα 

 Επίσης, πριν ξεκινήσω κάνε like σε αυτό το βίντεο, εγγραφή στο κανάλι μου γιατί ανεβάζω καινούριο μάθημα κάθε Δευτέρα.

 Λοιπόν πρώτα πρώτα πρέπει να πούμε τι είναι η Υποτακτική. Η υποτακτική λοιπόν  είναι μία από τις τρεις εγκλίσεις στα ελληνικά.Οι άλλες δύο είναι η οριστική και η προστακτική 

Με την υποτακτική δηλώνουμε κάτι το οποίο μπορεί να γίνει στο μέλλον ή θέλουμε να γίνει Τελικά αυτό μπορεί να έγινε ή  μπορεί να μην έγινε.

Η απλή υποτακτική δείχνει κάτι που μπορεί να γίνει ή που θέλουμε να γίνει, για μία στιγμή,  σύντομα. Για παράδειγμα:Πόσο θέλω να πιω έναν καφέ τώρα. Σχηματίζεται με το ‘’να’’ και το ρήμα στο μέλλοντα , ενώ η συνεχής υποτακτική δείχνει κάτι που μπορεί να γίνεται για πολλή ώρα  στο μέλλον ή που θέλουμε να γίνεται για πολλή ώρα, συνεχόμενα, εξακολουθητικά.

για παράδειγμα : Μου αρέσει να πίνω καφέ.

Έτσι, λοιπόν, στην πρώτη περίπτωση είπα:  Θέλω να πιω έναν καφέ τώρα ενώ στη δεύτερη περίπτωση είπα: Μου αρέσει να πίνω καφέ. Μπορείς να δεις τη διαφορά;

Σχηματίζουμε λοιπόν τη συνεχή υποτακτική πάλι με  το ‘’να’’ αλλά αυτή τη φορά χρησιμοποιούμε τον  ενεστώτα του ρήματος

 Χρησιμοποιούμε απλή υποτακτική συνήθως μετά από  αυτές τις  λέξεις: 

 θέλω, μπορώ, πρέπει , είναι καλό, ίσως, μπορεί, έχω, σκέφτομαι ,λέω , αποφασίζω κτλ

Για παράδειγμα Λέω να πάω κάνα σινεμά σήμερα 

Η λέξη »κανά» είναι συντόμευση για τη λέξη »κανένα»

Αλλά προσοχή!! Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αυτές τις λέξεις με συνεχή υποτακτική όταν θέλουμε να δείξουμε ότι κάτι μπορεί να γίνεται ή θέλουμε να γίνεται για μεγάλο χρονικό διάστημα

 για παράδειγμα: Είναι καλό να δεις ένα γιατρό. Απλή υποτακτική! Αλλά : Είναι καλό να τρώμε φρούτα κάθε μέρα.  Συνεχής υποτακτική! Καταλαβαίνεις τη διαφορά;

Μπορούμε επίσης να χρησιμοποιήσουμε την απλή υποτακτική για να δώσουμε εντολές 

για παράδειγμα : Να κλειδώσεις την πόρτα! Μην κλείσεις το παράθυρο! Σε αυτή την περίπτωση θα μπορούσα να  χρησιμοποιήσω συνεχή υποτακτική και να πω: Μην κλείνεις το παράθυρο αν δω κάποιον αυτή την ώρα να είναι μπροστά στο παράθυρο και να προσπαθεί να το κλείσει 

Άλλο παράδειγμα: Μην πας! Μην βγεις έξω! 

Καμιά φορά βάζουμε μπροστά τη λέξη  ‘’άντε’’ για να δώσουμε έμφαση.   Για παράδειγμα : Άντε να διαβάσετε τώρα!

Από την άλλη χρησιμοποιούμε τη συνεχή υποτακτική όπως είπα, για μία πράξη που έχει διάρκεια, επανάληψη , και συνήθως τη χρησιμοποιούμε με τις εξής λέξεις: πάντα, συχνά, όλη τη μέρα, όλο το βράδυ, κάθε μέρα, συνέχεια, πέντε φορές το μήνα, κάθε χρόνο κτλ.

Επίσης χρησιμοποιούμε συνεχή υποτακτική πάντα μετά από τα εξής ρήματα 

αρχίζω : Αρχίζω να πεινάω.

Ή ξεκινάω : Ξεκινάω  να διαβάζω περισσότερα βιβλία από αύριο.

 συνεχίζω:  Η Σοφία συνεχίζει να πηγαίνει  γυμναστήριο κάθε μέρα.

 σταματάω ή παύω: Ο Κώστας σταμάτησε  να δουλεύει στο σούπερ μάρκετ.  Ή Θα πάψω να λέω κακές λέξεις.

 μαθαίνω:  Έμαθε να μιλάει ελληνικά.

 συνηθίζω:  Συνηθίζω να πίνω  τσάι το πρωί .

 ξέρω: Ξέρεις να παίζεις ποδόσφαιρο;

 ακούω:  Ακούω το κουδούνι να χτυπάει .

Και  βλέπω:  Βλέπω το παιδί να πίνει το γάλα του.

 και φυσικά το ρήμα’’ μου αρέσει ‘’. Να θυμάσαι! Βλέπεις; Χρησιμοποίησα απλή υποτακτική για να σου δώσω μία εντολή.  Να θυμάσαι , λοιπόν, ότι  μετά από το ρήμα μου αρέσει πάντα χρησιμοποιούμε  συνεχή υποτακτική, ενεστώτα , δηλαδή, όχι απλή υποτακτική.  

Για παράδειγμα: Μου αρέσει να βλέπω ταινίες και όχι : Μου αρέσει να δω ταινίες. Ή Μου αρέσει να πηγαίνω στη θάλασσα  και όχι: Μου αρέσει να πάω στη θάλασσα. 

Αυτό συμβαίνει γιατί μου αρέσει κάτι για μεγάλο χρονικό διάστημα. Έτσι;

 Λοιπόν και τώρα πάμε να κάνουμε μαζί ένα Κουίζ για να δούμε τι έμαθες

 1. έμαθε να μαγειρεύει /να μαγειρέψει μόνος του 

2. σου αρέσει να παίζεις/  να παίξεις ποδόσφαιρο

3. θέλουμε να  πάμε  / να  πηγαίνουμε για ποτό απόψε

4. πρέπει να φάμε ή να τρώμε φρούτα κάθε μέρα

 Νομίζω ότι είναι εύκολα,  έτσι δεν είναι;  Θα βρεις τις απαντήσεις κάτω στο πρώτο σχόλιο . Γράψε μου βέβαια και τις δικές σου απαντήσεις στο κουίζ. 

 Λοιπόν, κάνε ένα   like σε αυτό το βίντεο, εγγραφή στο στο κανάλι μου και αν σου αρεσουν τα μαθήματά μου κι θέλεις να με υποστηρίξεις, θα βρεις στο κουτί της περιγραφής τη σελίδα μου στο ko-fi.  Εμείς τα λέμε στο επόμενο μάθημα!  Φιλιά !!

Θέλω να πάω στην Ελλάδα OR θέλω να πηγαίνω στην Ελλάδα; ( I want to go to Greece.)

I’m sure you will know the answer by the end of this video. Let’s go!

 Hello my dears , Welcome back to my channel, I am Alexandra and I am the teacher of Do you speak greek.

In this lesson we are talking about the subjunctive, simple or  continuous. Stay until the end of this video because there you will find a Quiz , to check everything you are going to learn in this lesson . Also, before I start, thumbs this video up, subscribe to my channel because I upload a new lesson every Monday.

So first we have to say what Subjunctive is. So,  subjunctive is one of the three moods in Greek. The other two are the indicative and the imperative. With subjunctive we declare something that can be done in the future or we want it to be done. Eventually this may or may not have happened. The simple subjunctive indicates something that can be done or that we want to ,for a moment, briefly. 

For example: How much do I want to drink coffee now.

It is formed with the «να» and the verb in the future, while the continuous subjunctive shows something that can be done for a long time in the future or that we want to be done for a long time, continuously.

For example: I like to drink coffee.

So, in the first case I said: I want to drink coffee now,  while in the second case I said: I like to drink coffee (in general) . Can you see the difference?

So we form the continuous subjunctive again with «να» but this time we use the present tense of the verb.

We use simple subjunctive usually after these words: I want, I can, I must, it is good, maybe,  I have to , I think, I say, I decide etc

For example: I’ m thinking  go to the cinema today

The word » κανά » is an abbreviation for the word » κανένα »

But be careful !! We can use these words with continuous subjunctive when we want to show that something can be done  or we want it to be done for a long time.

For example: It is good to see a doctor. Simple subjunctive!

But: It is good to eat fruits every day. Continuous subjunctive!

Do you understand the difference?

We can also use the simple subjunctive to give commands.

For example: Lock the door!Do not close the window!

In this case I could use continuous subjunctive and say: Do not close the window

if I see someone right now in front of the window trying to close it.

Another example: Do not go! Do not go out!

Sometimes we put the word «άντε» in the beginning  to emphasize.

For example: Study now!

On the other hand we use the continuous subjunctive, as I said,for an action that has duration, repetition, and we usually use it with the following words:

always, often, all day, all night, every day, continuously, five times a month, every year etc. 

We also use continuous subjunctive always after the following verbs 

I start: I start to be hungry. Or I begin: I begin reading more books from tomorrow.

I continue: Sophia continues to go to the gym every day.

I stop or I pause: Costas stopped working in the supermarket. OR  I will stop saying bad words.

I learn: He learned to speak Greek.

I get used to it: I get used to drinking tea in the morning.

I know: Do you know how to play football?

I hear: I’m  hearing the bell ringing.

And I see: I see the child drinking his milk.

and of course the verb «I like»

Remember! You see? I used simple subjunctive to give you a command. Remember, then, that after the verb I like we always use continuous subjunctive, that is, not a simple subjunctive.

For example: I like watching moviesand not: 

I like to go to the sea  and not: This is because I like something for a long time.Right? 

So now we are going to do a Quiz together to see what you learned.

 1. he learned to cook / to cook on his own 

 2. Do you like to play / play football

3. we want to go / go for a drink tonight

4. we have to eat or eat fruit every day

I think it’s easy, right?

Of course, write me your answers to the quiz. Well, thumbs this video up , subscribe to my channel and if you like my lessons and want to support me you will find my page on ko-fi in the description box. See you in the next lesson! Kisses !!

Σχολιάστε